به نظر شما وبلاگ را در چه موضوعی گسترش دهیم ؟

فیلترشکن تولید شده برای ایرانی‌ها می‌تواند 'ناامن' باشد


فیلترشکن تولید شده برای ایرانی‌ها می‌تواند 'ناامن' باشد

کامپیوتر
دولت ایران کنترل شدیدی برای اینترنت اعمال می کند
سازنده نرم افزاری که آن را برای کمک به ایرانی ها برای فائق آمدن بر سانسور دولتی اینترنت خلق کرده بود می گوید استفاده از آن باید به دلیل نگرانی های امنیتی متوقف شود.
"هی استک" (Haystack) برای کمک به ایرانیان جهت حفاظت از هویتشان هنگام استفاده از اینترنت و دور زدن فیلترها طراحی شده بود.
با این حال آزمایش های مستقل نشان داد که آفرینندگان "هی استک" کنترل کمی بر اینکه چه کسی از آن استفاده می کند داشته اند.
آزمایش ها همچنین نشان داد که این نرم افزار می تواند در برابر حملاتی آسیب پذیر باشد که فایده آن را برای مخفی نگاه داشتن مکان یا ماهیت کاربر محدود می کند.
به فاصله کوتاهی پس از انتشار این نتایج، یادداشتی در وبسایت "مرکز تحقیقات درباره سانسور" (CRC) ظاهر شد که خواستار توقف استفاده از این نرم افزار می شد. سی آر سی متشکل از گروهی از داوطلبان است که "هی استک" را نوشته اند.
در این یادداشت آمده است: "ما آزمایش های جاری بر هی استک در ایران را تا اعلام نتایج یک بررسی امنیتی متوقف کرده ایم."
آستین هیپ، یکی از بنیانگذاران سی آر سی و از آفرینندگان "هی استک" به بی بی سی گفت که "همه نسخه های فعال این نرم افزار اکنون بیرون کشیده شده است."
او گفت "طرح این نگرانی ها از سوی بعضی کاملا معقول و معتبر است" و افزود که سی آر سی برای پاسخگویی به منتقدان سه اقدام مختلف انجام می دهد.
به گفته او قدم اول به کار گرفتن یک گروه ثالث برای بررسی کد هی استک است. ثانیا کد نرم افزار به روی عموم گشوده خواهد شد تا همه بتوانند آن را محک بزنند و ثالثا مانع از آزمایش آن توسط افراد معمولی رو کامپیوترهای شخصی خواهد شد.
"هی استک" در جریان حوادث پس از انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه سال گذشته در پاسخ به نیازهای معترضان خلق شد.
آقای هیپ و دیگران این نرم افزار را ساختند تا مردم در ایران بتوانند بر فیلترهای اعمال شده از طرف دولت فائق آیند. این نرم افزار از طریق پنهان کردم اطلاعات حساس به عنوان داده های معمولی کار می کند.
دولت آمریکا ماه مارس گذشته با استثنا قائل شدن بر تحریم ها، اجازه صدور این نرم افزار به ایران را داد.
بر اساس قانون جرائم "رایانه ای" ایران، اگر فردی فیلترشکن منتشر کند یا به افراد دیگری از طریق اینترنت آموزش دهد که چگونه می توان از فیلترینگ عبور کرد، مجرم است.
مقام های ایران اقدام "سی آر سی" در توزیع این نرم افزار را از مصادیق "جنگ نرم" می دانند.
سازمان گزارشگران بدون مرز دولت ایران را یکی از 'دشمنان اینترنت' در سال ۲۰۱۰ دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر