به نظر شما وبلاگ را در چه موضوعی گسترش دهیم ؟

هشدار در مورد خطر داروهای پوکی استخوان

میشل رابرتس

پوکی استخوان
بیسفوسفونات روند نابودی و جایگزینی استخوان را کند می کند
مقام های نظارتی در آمریکا به بیماران هشدار داده اند که استفاده از داروهای مقابله با پوکی استخوان ممکن است در موارد نادر خطر شکستگی را افزایش دهد.
سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی اِی) می گوید همه داروهای طبقه "بیسفوسفونات" باید حامل برچسبی با هشدار درباره این خطر باشند.
با این حال این سازمان می گوید که بیماران باید به مصرف این قرص ها ادامه دهند مگر آنکه پزشک توصیه کند مصرف آن متوقف شود.
در بریتانیا تنها داروی حاوی بیسفوسفونات - موسوم به "آلندرونات" - حاوی اخطاری در این زمینه است اما مقام های بریتانیا درحال بررسی لزوم حفظ یا حذف این هشدار هستند.
تقریبا سه میلیون نفر در بریتانیا به بیماری پوکی استخوان (اوستیوپروسیس) مبتلا هستند که باعث شکنندگی استخوان می شود و به 230 هزار مورد شکستگی در سال منجر می شود.
بیسفوسفونات ها برای بیش از نیم میلیون نفر از این بیماران تجویز می شود که هدف آن تقویت استخوان و کاهش خطر شکستگی است.
اما با یافتن ارتباطی میان استفاده از این داروها و نوعی شکستگی غیرعادی پا، کارشناسان بیش از پیش نگرانند که این داروها ممکن است اثر معکوس داشته باشند.
درحال حاضر قطعا معلوم نیست که آیا این شکستگی ها مستقیما به معالجات با بیسفوسفونات مربوط است یا نه، اما احتمال ارتباط آنها مردود دانسته نشده است
سخنگوی انجمن ملی پوکی استخوان بریتانیا
"اف دی اِی" می گوید که معلوم نیست آیا بیسفوسفونات ها عامل این شکستگی ها در استخوان ران هستند یا نه، اما می افزاید که آنقدر نگران هست که از داروسازان بخواهد هشداری به برچسب این داروها بیافزایند.
ترزا کیهو یک مقام اف دی اِی گفت که این سازمان همچنان بی خطر بودن این داروها را تحت نظر خواهد داشت و افزود: "همزمان مهم است که بیماران و خدمه پزشکی همه اطلاعات ایمنی موجود هنگام تعیین بهترین شیوه درمان پوکی استخوان را در اختیار داشته باشند."
یک سخنگوی انجمن ملی پوکی استخوان بریتانیا گفت: "در حال حاضر کاملا معلوم نیست که آیا این شکستگی ها مستقیما به معالجات ارتباط دارند یا نه اما احتمال آن مردود دانسته نشده است."
او گفت: "بیسفوسفونات ها روند (طبیعی) نابودی و جایگزینی استخوان را کند می کنند که از طریق کاهش فعالیت سلول های اوستیوکلاست که استخوان را تجزیه می کند انجام می شود."
"هرچند این یک فرآیند مفید برای جلوگیری از نابودی استخوان و شکستگی است، نگرانی هایی هست دایر بر اینکه در یک دوره زمانی طولانی، این ممکن است به 'پیر' شدن استخوان و شکنندگی آن منجر شود."
او گفت باید توجه کرد که شکستگی های غیرعادی ذکر شده توسط اف دی اِی به ندرت اتفاق می افتد و برای اکثریت گسترده بیماران فواید معالجه بسیار بیش از خطرات آن است.
یک مطالعه که ماه گذشته در "نشریه پزشکی بریتانیا" چاپ شده بود استفاده از بیسفوسفونات ها را به سرطان مری ربط می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر